Marlijn Simons-Somhorst (Manager Corporate Responsibility & Relations bij Lidl Nederland) is, naast Geanne van Arkel (Interface) en Jaap Petraeus (FrieslandCampina) genomineerd voor de titel ‘MVO Manager van het Jaar 2018’. In de nieuwe Trouw Duurzame 100 (2018) die gisteravond op de Dag van de Duurzaamheid (10/10) bekend werd gemaakt, staat ze in de top 10 en wel op plaats 9!
De motivatie van de jury is hierbij:
Duurzame principes zijn mooi, maar zolang die slechts een kleine groep consumenten bereiken, schiet het weinig op. Daarom heeft de jury manager duurzaamheid Marlijn Simons Somhorst van Lidl de top tien in gestemd. Wie erin slaagt een uitgesproken prijsvechter op het duurzame pad te krijgen en daarmee een breed publiek te bereiken, verdient een hoge klassering. Lidl ging bijvoorbeeld in zee met de bedenker van het Kipster-ei Ruud Zanders (dit jaar op nummer 2) en kan zo een voor kip, mens en milieu verantwoord doosje eieren in de schappen leggen. De duurzame ambities van de supermarkt, waarvan Simons Somhorst de trekker is, gaan niet alleen over de producten. Alle filialen van de Duitse keten moeten eind dit jaar aardgasvrij zijn.
Opvallend afgelopen jaar was ook de stap om geen sigaretten meer te verkopen. Lidl, de eerste supermarkt die dit aandurft, zegt zo mee te willen helpen aan een gezondere samenleving waarin ‘rookvrij’ de norm is. Afgelopen jaar begon de bouw van een duurzaam distributiecentrum in Oosterhout dat volledig op groene energie moet gaan draaien. In Waddinxveen opende Lidl eerder al zo’n verantwoord pand, met onder andere 4000 zonnepanelen.