Op het 15de Nationaal Sustainability Congres, waar ruim 400 vooraanstaande deskundigen op het gebied van duurzaamheid bijeen waren, is vanmiddag Carola Wijdoogen (directeur Duurzaam ondernemen/CSR Nederlandse Spoorwegen) verkozen tot ‘MVO Manager van het Jaar 2014’. Folkert van der Molen, marketingmanager milieu en duurzaamheid bij Royal HaskoningDHV en juryvoorzitter, reikte de bokaal uit.
Advies- en ingenieursbureau Royal HaskoningDHV, ondernemersorganisatie VNO-NCW en tapijttegelfabrikant Interface organiseerden deze ‘MVO-manager van het jaar’ verkiezing voor de derde maal.
Een deskundige jury had eerder uit de 19 deelnemende MVO-managers drie personen genomineerd voor deze titel. Naast Carola Wijdoogen waren dit Inka Pieter (KLM) en Koen Eising (Alliander). De abonnees op de nieuwsbrief van het Online Kenniscentrum Duurzaam ondernemen (www.duurzaam-ondernemen.nl) hebben hun voorkeursstem kunnen uitbrengen op één van deze drie genomineerden. Deze stemming woog voor 60 procent mee in het eindoordeel. Op het Nationaal Sustainability Congres, het grootste jaarlijkse congres op het gebied van MVO en duurzaamheid, konden de deelnemers via SMS stemmen op hun favoriete kandidaat. Deze stemming woog voor 40 procent mee.
Carola Wijdoogen, directeur Duurzaam ondernemen/CSR Nederlandse Spoorwegen
Carola is sinds 2006 werkzaam bij de Nederlandse Spoorwegen en werd in 2010 benoemd in deze functie. In 2014 rondde zij de grootste aanbesteding van groene stroom in de Nederlandse geschiedenis af. Met als belangrijkste eis dat het nieuwe groene stroom betreft. Daardoor zal het aantal windparken in Nederland verdubbelen en geeft ze een belangrijke invulling aan het Energie akkoord. Ook staat Carola aan de wieg van de eerste milieu winst- en verliesrekening gepubliceerd door NS en heeft zij in 2014 bijzondere resultaten behaald op het onderwerp ‘verbinden & ontmoeten’, onder meer met de FlirtCoupé en het Jobcarving project. Carola heeft als ambitie om een systeemverandering in Nederland en Europa teweeg te brengen die tot een hoger aandeel duurzame energie leidt. Daartoe gaat de NS samen met andere energie-intensieve bedrijven de opgedane kennis en ervaring uit circulaire inkooptrajecten delen.
De winnaar ontving ook een cheque voor een geheel verzorgd weekend voor 2 personen in Duurzaam Landgoed Zonheuvel te Doorn.
Inspiratie voor branche
Folkert van der Molen, marktmanager milieu en duurzaamheid bij Royal HaskoningDHV en initiatiefnemer van de verkiezing: ‘Beoogd doel van de verkiezing van MVO Manager van het Jaar is om via de winnaar andere MVO managers te inspireren. Met de vorige winnaars (Annette van Waning van Vebego en Anniek Mauser van Unilever) is dat volop het geval geweest. Wij gaan er wederom vol van uit dat wij met Carola Wijdoogen als winnaar van dit jaar ook weer een groot inspirator verkozen te hebben. Opvallend is overigens dat vrouwelijke MVO managers goede zaken doen bij deze verkiezing. In alle edities werd een vrouw als winnaar verkozen.’